پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182918
نفت ايران گران شد
تاریخ انتشار : 1394/06/22 18:50:27
نمایش : 1787
پس از کاهش بيش از پنج دلاري قيمت نفت در سه هفته اخير، قيمت نفت در هفته منتهي به چهارم سپتامبر (جمعه، ١٣ شهريورماه) بيش از چهار دلار براي هربشکه افزايش يافت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، قيمت نفت سبک ايران در هفته منتهي به چهارم سپتامبر، چهار دلار و ٧٣ سنت براي هر بشکه افزايش يافت و به ٤٨ دلار و ١٦ سنت رسيد؛ متوسط قيمت نفت سبک ايران از ابتداي امسال تا کنون ٥٤ دلار و ٣٣ سنت بوده است.

قيمت نفت سنگين ايران نيز با چهار دلار و ٥٦ سنت افزايش به ٤٦ دلار و ٤٦ سنت براي هر بشکه رسيد؛ متوسط قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي امسال تا کنون ٥٢ دلار و ٤١ سنت بوده است.

قيمت سبد نفتي اوپک نيز در هفته مورد بررسي با پنج دلار و ٦ سنت افزايش به ٤٦ دلار و ٩٠ سنت براي هر بشکه رسيد؛ متوسط قيمت سبد نفتي اوپک از ابتداي امسال تا کنون ٥٣ دلار و ٨٥ سنت بوده است.

به گزارش اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژي، قيمت هر بشکه نفت خام دبليو تي آي نيز در هفته منتهي به چهارم سپتامبر با پنج دلار و ٩٣ سنت افزايش، ٤٦ دلار ٥٤ سنت براي هر بشکه معامله شد که بيشترين افزايش را ميان نفت خامهاي شاخص به خود اختصاص داد.

قيمت نفت برنت نيز با چهار دلار و ٩٦ سنت افزايش به ٤٨ دلار و٧٥سنت براي هر بشکه رسيد؛ متوسط قيمت نفت برنت از ابتداي سال تا کنون ٥٦ دلار و ٤٠سنت بوده است.

قيمت نفت خامهاي دوبي و عمان نيز با چهار دلار و ١٤ سنت و چهار دلار و ١٧ سنت افزايش به ترتيب به ٤٨ دلار و چهار سنت و ٤٨ دلار و هفت سنت رسيد.

براساس اين گزارش، حداکثر قيمت نفت امسال ٦٤ دلار و ٩٦ سنت و حداقل قيمت نيز ٤٠ دلار و ٤٧ سنت براي هر بشکه بوده است. اين در حالي است که حداقل و حداکثر قيمت نفت در سال گذشته ١١٠ دلار و ٤٨ سنت و حداقل آن ٥٢ سنت بوده است.

صعود قيمت نفت در نااميدي
در اين هفته قيمت‌هاي نفت‌خام با افزايش قابل توجهي رو به رو شدند. در ابتداي هفته اوپک اعلام کرد آماده است که با ديگر توليدکنندگان جهاني نفت درباره قيمت عادلانه به بحث بپردازد. اما بايد همه در اين موضوع مشارکت داشته باشند در غير اين صورت اوپک اقدامي انجام نخواهد داد. اين اظهار نظر توانست بازار نفت را تقويت کند به ويژه اين که «يوري يوشاکف» يکي از مشاوران کرملين اعلام کرد رييس‌جمهور روسيه و همتاي ونزوئلايي او «نيکولاس مادرو» قرار است درباره قيمت‌هاي نفت و همچنين همکاري روسيه و اوپک با يکديگر گفتگو کنند. به دنبال آن نيز مادرو رييس‌جمهور ونزوئلا نيز بعد از نشستي در چين اعلام کرد با رييس‌جمهور روسيه به توافقاتي دست پيدا کرده است که براساس آن مي توان ثبات را به بازار نفت بازگرداند اما اين اقدامات زماني که به اجرا گذاشته شوند به بازار معرفي خواهند شد. در عين حال، «الکساندر نواک» وزير انرژي روسيه اعلام کرد که کاهش توليد در کوتاه مدت نمي‌تواند بيماري بازار نفت را بهبود ببخشد.

به اين ترتيب موسسه مالي Bank of America اعلام کرد اگر تقاضا در اقتصادهاي نوظهور دچار تزلزل شود کشورهاي عضو اوپک ممکن است در صدد کاهش توليد خود برآيند تا قيمت نفت‌خام برنت را به بالاي ٥٠ دلار در بشکه برگردانند. و حتي عربستان که طراح دفاع از سهم بازار بوده است نمي‌تواند در بلند مدت با قيمت کمتر از ٤٠ دلار در بشکه از عهده هزينه‌هايش برآيد.

در اين ميان اداره اطلاعات انرژي در آمريکا گفت براي چهارمين هفته متوالي توليد نفت در آمريکا کاهش داشته و به ٩ ميليون و ٢٢٠ هزار بشکه در روز رسيده است. اين کاهش در حالي اتفاق افتاد که اداره اطلاعات انرژي آمريکا برآورد خود را در مورد توليد نفت آمريکا ١٣٠ هزار بشکه در روز کاهش داد. آمريکا در پنج ماهه اول سال جاري به ميزان ٩ ميليو ن و ٤٤٠ هزار بشکه نفت‌خام توليد کرده است در حالي که پيش ازاين تصور مي‌شد که توليد نفت‌خام اين کشور به ٩ ميليون و ٥٣٠ هزار بشکه در روز رسيده باشد. به اين ترتيب بازار احتمال مي‌دهد که کاهش توليد آمريکا ادامه داشته باشد. در اين وضعيت موسسه «بيکرهيوز» اعلام کرد که بعد از شش هفته افزايش تعداد دکلهاي حفاري، در هفته گذشته تعداد دکلهاي حفاري نفت در آمريکا ١٣ دستگاه کاهش يافته است.

در عين حال رئيس بانک مرکزي اروپا نيز اظهارکرد از تمامي ابزاري که در اختيار دارد براي بهبود اوضاع اقتصاد اين منطقه استفاده خواهد کرد. به اين ترتيب بازار احتمال دادکه مشوق‌هاي بيشتري براي تقويت اقتصاد اين منطقه به کارگرفته خواهد شد که ممکن است به تقويت تقاضا منجر شود. علاوه برآن براساس آمار ارايه شده از سوي وزارت کار آمريکا، اشتغال در اين کشور ١٧٣ هزار شغل در ماه اوت اضافه شد و نرخ بيکاري به ٥,١ درصد رسيده است. البته احتمال افزايش نرخ بهره توسط بانک مرکزي آمريکا نيز تقويت شد.

اما به هر حال هنوز بازار نگران آن است که مشکلات اقتصادي چين به آمريکا و اروپا سرايت کند. زيرا رشد بخش صنعت در چين دچار کاهش شده است. شاخص مديران خريد در چين از ٥٠ واحد در ماه ژوئيه به ٤٩,٧ واحد در ماه اوت کاهش يافته است که احتمال بدتر شدن اوضاع اقتصادي چين را تقويت مي کند.

از سوي ديگر ذخيره‌سازي‌هاي نفت‌خام در آمريکا به ميزان چهار ميليون و ٦٧٠ هزار بشکه افزايش يافت که بيش از٩٠٠ هزار بشکه پيش‌بيني بازار بود. و توانست توجه بازار را به حجم بالاي ذخيره‌سازيهاي نفت معطوف سازد و روند صعودي قيمت‌ها را محدود سازد به گونه‌اي که Ian Taylor رييس شرکت Vitol اعلام کرد که قيمتهاي نفت در سال آينده در سطح ٤٠ الي ٦٠ دلار در بشکه باقي خواهد ماند زيرا عرضه از تقاضا بيشتر است. و مازاد عرضه به اين معني است که افزايش ذخيره‌سازي‌هاي نفت‌خام همچنان تا اوايل ٢٠١٧ ادامه خواهد يافت.


مرجع : ميزان
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html